Πέμπτη, Ιουνίου 16, 2016

ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ -ΥΠΕΡΟΧΟΣ ΦΙΛΕΛΛΗΝΑΣ

 Ludwigs Erbe - Tryptichon von Peter Lenk - Welcome Idiots - Bildausschnitt - HDR

Peter Lenk – Wikipedia

Ξεγυμνώνοντας τους πολιτικούς


Ο γλύπτης εν ώρα δράσης 
  Ο Γερμανός αιρετικός γλύπτης Πέτερ Λενκ, εν ώρα δράσης
Στη Γερμανία το γνωρίζουν. Εμείς το πληροφορηθήκαμε πριν από λίγες μέρες. Ο Γερμανός αιρετικός γλύπτης Πέτερ Λενκ, χωρίς να έχει πατήσει ποτέ το πόδι του στη χώρα μας, ηγείται τρία χρόνια τώρα μιας κίνησης αλληλεγγύης προς την Ελλάδα της κρίσης.
Ο Λενκ, του οποίου τα διάσημα, προκλητικά, τεράστια και γυμνά γλυπτά είναι σπαρμένα σε κεντρικά σημεία πόλεων της Γερμανίας, προσόψεις δημόσιων κτιρίων και εκδοτικών συγκροτημάτων, πλατείες και γέφυρες, χρηματοδοτεί μέσω της πώλησης των έργων του το Κοινωνικό Ιατρείο και Φαρμακείο της Αθήνας στην οδό Ικτίνου.
Ένα ποσοστό από τις πωλήσεις καθώς και από τα εισιτήρια των εκθέσεών του πιστώνεται σε ειδικό λογαριασμό, ενώ ο ίδιος διέθεσε πρώτος τα χρήματα για τον πλήρη εξοπλισμό του ιατρείου.
Ο Πέτερ Λενκ, που ζει και δουλεύει στη λίμνη της Κονστάντσα, είχε την ιδέα της έμπρακτης χειρονομίας υποστήριξης των κοινωνικών δομών αλληλεγγύης στην Ελλάδα στη διάρκεια εκδήλωσης για τη χώρα μας.
«Η μάχη γύρω από την Ευρώπη» «Η μάχη γύρω από την Ευρώπη» |
Εκεί γνώρισε τον Γιώργο Χονδρό, συγγραφέα του βιβλίου «Η αλήθεια για την Ελλάδα, την ευρωπαϊκή κρίση και το μέλλον της Ευρώπης» (εκδόσεις Βέστεντ, Φρανκφούρτη), ο οποίος από το 2012 περιοδεύει σ’ όλη τη Γερμανία μιλώντας για το ελληνικό θέμα, τα αποτελέσματα της κρίσης στην ελληνική κοινωνία και τους τρόπους αντιμετώπισης της νεοφιλελεύθερης πολιτικής στην Ευρώπη.
Η παρουσία του Γ. Χονδρού στα γερμανικά μέσα ενημέρωσης, κυρίως στα τηλεοπτικά, είναι τόσο έντονη και συχνή που για τους Γερμανούς είναι πια πρόσωπο οικείο, τον αποκαλούν μάλιστα «ο ειδικός πρέσβης της Ελλάδας»…
Πριν από μερικές μέρες δύο μέλη της επιτροπής που στηρίζουν την πρωτοβουλία αλληλεγγύης του Λενκ, ο δημοσιογράφος Χανς-Πέτερ Κοχ και ο Πέτερ Μάνχερντς βρέθηκαν στην Αθήνα. Τους συναντήσαμε με τη μεσολάβηση του Γ. Χονδρού, ο οποίος δεν συμμερίζεται την έκπληξή μας για την πρωτοβουλία του διάσημου γλύπτη.
Υποστηρίζει ότι, σε αντίθεση με την ελληνική αυτιστική προσήλωση στα καθ’ ημάς, δεν έχουμε πάρει χαμπάρι ότι στη Γερμανία έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια ένα κίνημα συμπαράστασης προς τον ελληνικό λαό, και πρόσφατα μια πολιτική συζήτηση για το ελληνικό θέμα με καινούργιους όρους.
Συζητήσαμε με τους Κοχ και Μάνχερντς για τη συγκεκριμένη κίνηση αλληλεγγύης, για τα τολμηρά έργα του Λενκ, για την κατάσταση στη Γερμανία και τον «αστικό μύθο», όπως τον αποκαλούν οι ίδιοι, που θέλει τους Γερμανούς νομοταγείς, πειθαρχημένους, νοικοκυραίους, σε αντίθεση με το «ελληνικό χύμα στο κύμα»...
Λεπτομέρειες του έργου με τους Σόρος και Βενιζέλο και Μέρκελ  Λεπτομέρειες του έργου με τους Σόρος, Βενιζέλο και Μέρκελ |


Ο Χανς-Πέτερ Κοχ αρθρογραφεί στη διαδικτυακή εφημερίδα www.Seemoz.de με αναγνωστικό κοινό σε Γερμανία, Αυστρία, Ελβετία. Από τη στήλη του αλλά και μέσω άλλων εντύπων προωθεί την αλληλεγγύη με σκοπό να συγκεντρώνονται όσο γίνεται περισσότερα χρήματα για το Κοινωνικό Ιατρείο της Αθήνας.
«Ίσως δεν γνωρίζετε ότι η γερμανική κοινωνία στηρίζει έμπρακτα τον αγώνα της Ελλάδας ενάντια στην πολιτική λιτότητας» λέει. «Έχει απόλυτη αίσθηση του τι υφίσταται ο ελληνικός λαός που αγωνίζεται στο όνομα ολόκληρης της Ευρώπης. Η χώρα σας αναγκάστηκε να συναινέσει σε μια συμφωνία που οδήγησε σε νέα πακέτα λιτότητας.
»Τα κυρίαρχα γερμανικά μέσα κάνουν κακή φασαρία, όμως ένα μεγάλο τμήμα της γερμανικής κοινωνίας, μπορεί και το πλειοψηφικό, τάσσεται εναντίον αυτής της σκληρής πολιτικής».
Και μας διηγήθηκε μια ιστορία: «Ο Λενκ είχε δημοσιεύσει ένα κείμενο όπου μεταξύ άλλων αναφερόταν ο Χανς-Γιόαχιμ Φούχτελ, ειδικός εντεταλμένος της Μέρκελ στην Αθήνα από το 2010 ως σύμβουλος των ιδιωτικοποιήσεων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
»Την επόμενη μέρα οι γερμανικές Μυστικές Υπηρεσίες επικοινώνησαν με την εφημερίδα για να πληροφορηθούν αν πρόκειται για τον γνωστό γλύπτη ή για ψευδώνυμο κάποιου συντάκτη όπως ενίοτε συνηθίζεται.
»Όταν διασταύρωσαν ότι πρόκειται για τον Λενκ, προειδοποίησαν πως δεν πρέπει να γράφονται τέτοια πράγματα, καθώς ο Φούχτελ βρίσκεται υπό ειδικό καθεστώς προστασίας. Η εφημερίδα επέμεινε ότι θα συνεχίσει να φιλοξενεί την ελεύθερη άποψη. Αυτή η μικρή ιστορία δείχνει το πώς διεξάγεται η συζήτηση στη Γερμανία γύρω απ’ την Ελλάδα.
»Σε πρόσφατη στατιστική της Ένωσης Δημοσιογράφων Χωρίς Σύνορα γύρω από την ελευθερία του Τύπου, η Γερμανία έπεσε 15 θέσεις στην κλίμακα. Κι αυτό εξαιτίας της διεύρυνσης της διαπλοκής στα ΜΜΕ, της συστηματικής πολιτικής επιρροής που ασκείται».
Ο Πέτερ Μάνχερντς, οικονομικός σύμβουλος σε επιχειρήσεις, υπεύθυνος για την οικονομική διαχείριση της πρωτοβουλίας του Λενκ, χαρακτηρίζει το αξίωμα περί γερμανικής ευταξίας, νομιμότητας, σεβασμού στον νόμο παραπλανητικό στερεότυπο που δεν εκφράζει την πραγματικότητα.
«Αυτό που θαυμάζετε μας έχει καταστρέψει τη ζωή» λέει. «Η περίφημη βαυαρική ομοιομορφία, η ίδια κλίση στις στέγες για παράδειγμα, δεν αποτελεί μείζονα ρυθμιστή κοινωνικής ευδαιμονίας. Δεν θεωρούμε κανονικό τον τρόπο που ζούμε. Ο δικός σας είναι πιο κοντά στον άνθρωπο, στην ελευθερία.
»Στη Γερμανία έχει μεγάλη σημασία το πώς φαίνεσαι. Οι Γερμανοί επιφανειακά δείχνουν αυτό που λέτε: οργάνωση, πειθαρχία, σύστημα. Ομως όταν δεν τους βλέπεις είναι έτοιμοι να διαφθαρούν, να εξαπατήσουν. Είναι χειρότεροι από εσάς σε παραβατικότητα, ανυπακοή, διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Το ξέρω γιατί είμαι σύμβουλος επιχειρήσεων. Ο κ. Σόιμπλε συνελήφθη με 100.000 μάρκα σε βαλίτσα που είχε παραλάβει από έμπορο όπλων. Αυτά είναι γνωστά.
»Στην Ευρώπη οι ισχυροί επιβάλλουν τους κανόνες και οι αδύναμοι συνθλίβονται. Δεν είναι κάτι άλλο από την προβολή του ταξικού πολέμου, άσχετα αν μέσα στην παραζάλη της παγκοσμιοποίησης οι περισσότεροι δεν το αντιλαμβάνονται σε πρώτο επίπεδο. Οι λέξεις χρέος, τόκοι, ομόλογα, ασφάλιστρα αποπροσανατολίζουν. Αν δεν συνεχίσετε να αγωνίζεστε, θα σας πετάξουν στα σκουπίδια. Εμείς πάντως θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε».

Απομυζώντας την Ευρώπη

Ένα από τα κορυφαία έργα του Λενκ, εμπνευσμένο από την οικονομική κρίση αλλά και τον ρόλο της Ελλάδας, τιτλοφορείται «Kampf um Europa» («Η μάχη γύρω από την Ευρώπη») και εστιάζει στη γερμανική ευρωπαϊκή πολιτική.
Το ύψους 13 μέτρων γλυπτό καλύπτει τον πρόσοψη μεγάλου εμπορικού κέντρου και αναπαριστά μια γυναίκα που πάνω στο σώμα της σκαρφαλώνουν διψασμένοι πολιτικοί, οικονομικοί παράγοντες (όπως ο Ούλι Χένες, πρόεδρος της ποδοσφαιρικής ομάδας Μπάγερν Μονάχου που φυλακίστηκε για φοροδιαφυγή), τραπεζίτες, λομπίστες.
Όλοι προσπαθούν να φτάσουν στον τροφοδότη μαστό της Ευρώπης για να αρμέξουν, ενώ κάποιοι πέφτουν πάνω της με αλεξίπτωτο. Κυρίαρχες τέτοιες μορφές ο Γιούνκερ, ο Σόιμπλε, η Μέρκελ, η Λαγκάρντ αλλά και ο Ευάγγελος Βενιζέλος...
■ Στη λεπτομέρεια της «Ευρώπης» με τα κεφάλια του Τζορζ Σόρος και του Ευάγγελου Βενιζέλου διαβάζουμε: «Αρκεί να είσαι κι εσύ εκεί. Στη φαλιρισμένη, υπερχρεωμένη Ελλάδα το χρήμα παραμέρισε τους θεούς».
■ Ο Σόιμπλε βρίσκεται -πού αλλού;- στο κεφάλι της Ευρώπης: «Βετεράνος πολιτικός με φωνή σαν μπουμπουνητό, όπως όταν συναντιούνται τα ξίφη των ξιφομάχων». Ο Λενκ συμπληρώνει το κείμενό του για τον Σόιμπλε βάζοντάς τον να φωνάζει: «Ζur Brust, zur Brust - die Brust ist mein, ich will der Brüste Hüter sein’» («Στα βυζιά, στα βυζιά, στα βυζιά. Τα βυζιά είναι δικά μου. Εγώ θα τα προστατεύσω»…
■ Στα πόδια της Ευρώπης η Μέρκελ κατευθύνει προς υποψήφιους αγοραστές τέσσερα λέοπαρντ της πολεμικής γερμανικής βιομηχανίας.
■ Μ’ ένα τσιτάτο του Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ ο γλύπτης εξηγεί τη συμμετοχή του προέδρου της Κομισιόν στο άρμεγμα της Ευρώπης: «Όταν αποφασίζουμε κάτι, το ανακοινώνουμε και περιμένουμε κάμποσο καιρό για να δούμε τι θα συμβεί. Αν δεν υπάρξει δυναμική αντίδραση, μιας και οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν τι έχει αποφασιστεί, τότε εμείς συνεχίζουμε τη δουλειά μας βήμα βήμα μέχρι να μην υπάρχει πια επιστροφή».
■ Στο δημαρχείο του Λουντβισχάφεν δεσπόζει το «Global Players», που πλέον αποτελεί αξιοθέατο στην πόλη: πέντε γυμνοί άνθρωποι (Ανγκελα Μέρκελ, Γκέρχαρντ Σρέντερ, Χανς Αϊχελ, Εντμουντ Στόιμπερ, Γκίντο Βεστερβέλε). Ο καθένας κρύβει με το χέρι του το γεννητικό όργανο του άλλου. Σαν να λέμε ο ένας καλύπτει τον άλλον... Η λεζάντα του Λενκ: «Λίγο πριν τον διωγμό από τον Παράδεισο».

«Δεν προβοκάρω, αλλά αποκαλύπτω»

Ο Πέτερ Λενκ γεννήθηκε στη Νυρεμβέργη το 1947 και σπούδασε στην Κρατική Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Στουτγάρδη. Αρχικά εργάστηκε ως δάσκαλος της τέχνης της αγγειοπλαστικής.
Η φήμη του απογειώθηκε όταν άρχισε να σχεδιάζει και να κατασκευάζει γλυπτά από χυτό σκυρόδεμα, τα περισσότερα τεραστίων διαστάσεων, τολμηρά ως μορφές και ως περιεχόμενο, αφού σχολιάζουν καυστικά την πολιτική, την Εκκλησία, την οικονομία. «Η Γερμανία μού προσφέρει το υλικό για να δημιουργήσω αυτά τα έργα» λέει. «Οι Γερμανοί είναι ανεκτικοί, αυτοσαρκάζονται, κατανοούν αλλά πάντα θα υπάρχουν κάποιοι που θα αντιστέκονται στην αλήθεια της πρόκλησης».
Ενα παλιό εμβληματικό έργο του με πολιτική σημασία είχε στηθεί παράνομα -διέφυγε την προσοχή της αστυνομίας- τον Δεκέμβριο του 1985 στο Checkpoint Charlie του Τείχους, το πιο γνωστό σημείο ελέγχου διέλευσης μεταξύ ανατολικού και δυτικού Βερολίνου στη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, και έμεινε εκτεθειμένο επί επτά μέρες.
Τρεις άντρες, ο βασιλιάς Γουλιέλμος της Γερμανίας, ο Λένιν και ο κ. Καθένας πάνω σε εξάμετρα ξυλοπόδαρα προσπαθούν να διακρίνουν πάνω από το Τείχος. Ντυμένοι τουρίστες, με κιάλια και φωτογραφικές μηχανές «κάνουν μπανιστήρι να δουν τι γίνεται πίσω από τον μοιρασμένο τοίχο», σημειώνει ο γλύπτης. «Απ’ τη μια μεριά υψώνεται η αντιιμπεριαλιστική προστασία, απ’ την άλλη η ευκαιρία, η δυνατότητα να θυμώσεις και να το δείξεις».
Ο Λενκ είναι γνήσιος προβοκάτορας. Η ενόχληση που προκαλεί μέσω της δουλειάς του, καθώς τα περισσότερα έργα σχολιάζουν θέματα της τρέχουσας επικαιρότητας, φέρνει αποτέλεσμα: αναστατώνει, εκνευρίζει, διχάζει, σοκάρει, κινητοποιεί. Τα υπερμεγέθη γλυπτά του γίνονται αντικείμενο συζήτησης επί μήνες. Εκείνος δείχνει χαλαρός κι όταν στις συνεντεύξεις τον ρωτούν αν τρέφεται από την αντίδραση, τη διχογνωμία που σπέρνει, απαντά με χιούμορ:
«Μαλακίες... Είναι σαν αυτό που έλεγαν κάποτε για μένα. Ότι πήγαινα με άμαξα στο σχολείο. Το έκανα, πράγματι, επειδή η ιππασία ήταν τότε επικίνδυνη... Αλλά, ναι, τα έργα με πολιτικούς με κάνουν και χαίρομαι. Εγώ πάντως δεν θα έλεγα ότι προβοκάρω. Η σωστή λέξη είναι “αποκαλύπτω”. Απλώς, μοιραία, η προκλητική πραγματικότητα καθρεφτίζεται στα έργα μου. Η Bild προβοκάρει, εγώ είμαι ο χρονογράφος.
»Δείτε την κρίση των αγορών. Τα κράτη έχουν φαλιρίσει, το σύστημα εκτροχιάστηκε, συγχρόνως την πληρώνει η δημοκρατία. Τράπεζες, πολιτική, ΜΜΕ προσπαθούν πυρετωδώς να επιβιώσουν. Ο πολίτης δεν μπορεί να κάνει απολύτως τίποτα. Μέσω του έργου λες κάτι. Με χιούμορ μπορούμε να αντέξουμε. Ας γελάμε όταν πια δεν απομένει τίποτα άλλο».
Ένα άλλο έργο του καλύπτει όλη την πρόσοψη του ψηλού κτιρίου όπου στεγάζεται η εφημερίδα Tageszzeitung (ΤAZ) στο Βερολίνο: ένας γυμνός άντρας με τεραστίων διαστάσεων πέος που ξεδιπλώνεται θριαμβευτικά από το ισόγειο ώς τον τελευταίο όροφο...
Φημολογείται κάποια ομοιότητα (του προσώπου εννοείται) με τον αρχισυντάκτη της Bild αλλά ο Λενκ ισχυρίζεται ότι είναι συμπτωματική... Όσο για την αντίδραση των φεμινιστριών, ο γλύπτης σχολιάζει: «Και οι τρεις σύζυγοί μου με διαπαιδαγώγησαν αρκούντως στον φεμινισμό.
Φυσικά ακόμα βελτιώνεται η επάρκειά μου, κυρίως από τις δυο κόρες μου, οι οποίες συμβαίνει να συμφωνούν απολύτως με τις συζύγους. Μάλιστα σχολίασαν το γλυπτό στην ΤΑΖ ως εξής: “Μα γιατί δεν κάνεις ένα πέος πολύ μεγαλύτερο;”. Η αλήθεια είναι ότι οι γυναίκες αρνούνται να καταλάβουν το μήνυμα του έργου.
Δεν εννοώ τη σύνδεση με τον αρχισυντάκτη της Bild αλλά γι’ αυτήν καθ’ εαυτήν την εξουσία του γερμανικού “Springer” (ο μεγαλύτερος δημοσιογραφικός όμιλος στην Ευρώπη) που όλοι ξέρουμε καλά τι σημαίνει. Όσο για την ΤΑΖ, αρκετοί δημοσιογράφοι της διαμαρτυρήθηκαν, κανένας όμως δεν πήρε το “όπλο” να το πετάξει στο απέναντι “στρατόπεδο”».
Ο Λενκ ζει σήμερα με τη γυναίκα του στη λίμνη Κονστάντσα κι όταν τον ρωτούν αν έχει όνειρα και επιθυμίες αυτοσαρκάζεται: «Παλιά είχα κάποια όνειρα, κυρίως ερωτικά, τώρα όμως πάνε κι αυτά. Η έκταση για κυνήγι μεγάλωσε αλλά οι σφαίρες λιγόστεψαν. Τώρα άντε να ασχοληθώ με το πόσα χρήματα απέμειναν στον τραπεζικό λογαριασμό, αν κλείστηκαν οι κότες στο κοτέτσι, πότε πρέπει να πάει ο σκύλος στον κτηνίατρο...».



Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΚΩΣΤΑΣ ΑΧΙΛΛΕΩΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: ΑΗΔΙΑ...

    Οργή από την εμφάνιση Καραμανλή στη Βουλή (topontiki.gr)