Κυριακή, Νοεμβρίου 30, 2008

ΕΙΔΑΜΕ...

Είδαμε με κομμένη την ανάσα τα "Γόμορρα" του Ματέο Γκαρόνε .
Η ταινία βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Ρομπέρτο Σαβιάνο, που κρύβεται,
προσπαθώντας να γλιτώσει από τη μήνη της Καμόρα, που τον έχει προγράψει.
Έχουμε δει πάμπολλες ταινίες με θέμα τα αιμοσταγή έργα και τις ημέρες
της φοβερής Μαφίας. Όλες τους ωχριούν μπροστά στη εκκρηκτική δύναμη
της αλήθειας και τον ωμό ρεαλισμό των σκηνών της ταινίας
του Ιταλού σκηνοθέτη, που φωτίζει τα άδυτα των αδύτων του βασιλείου
του τρόμου , που επικρατεί στη Νότια Ιταλία και εξακτινώνεται
σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ανθρωποειδή που αλληλοεξοντώνονται στη προσπάθεια να ελέγξουν
την "αγορά" των ναρκωτικών και της πορνείας, "ευυπόληπτοι"
επιχειρηματίες που εξαγοράζουν γαιοκτήμονες , για να θάψουν

τα τοξικά απόβλητα ξένων χωρών, επαγγελματίες που
"βγαίνουν από τη μέση" , για να μη χαλάσουν το μονοπώλιο
της Μαφίας στο χώρο της μόδας και του ενδύματος,
μικρά παιδιά που στρατολογούνται μετά χαράς
στην παρανομία και συμπεριφέρονται ως στυγνοί εγκληματίες.
Καμία σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των "συντρόφων", κανένας οίκτος

για τους αδυνάτους, τις γυναίκες και τα παιδιά.
Και όλα αυτά εκτυλίσσονται μέσα σ' ένα περιβάλλον
εφιαλτικό: τερατώδη οικιστικά συμπλέγματα, που στην ουσία
είναι ανθρώπινοι σταύλοι , και περιοχές χωρίς ίχνος
φυσιολογικής παραγωγικής διαδικασίας.
Φύγαμε προβληματισμένοι από τον κινηματογράφο.
Τα όσα συμβαίνουν τα τελευταία χρόνια και στη δική μας χώρα
δείχνουν ότι η Καμόρα δεν είναι πια αποκλειστικά Ιταλική υπόθεση,

αλλά έχει να κάνει και με τη δική μας πραγματικότητα.
Το οργανωμένο έγκλημα έχει , φευ, εγκατασταθεί παντού.
Τα Γόμορρα υπάρχουν και στη χώρα μας.
Αν δεν ανασκουμπωθούμε όλοι για να τα εξαφανίσουμε,
σε λίγα χρόνια η κατάσταση δεν θα είναι αναστρέψιμη.
******************************************************
Authors Salman Rushdie and Roberto Saviano traded stories about death threats and hurtful criticism during a panel discussion in Stockholm on Tuesday evening.

The Indian-born British novelist and the Italian writer spoke before a crowd of about 400 people at an event organized by the Swedish Academy, the group that selects the Nobel Prize in Literature.

Those in attendance had to present a special invitation and identification. At least 10 security guards were present to monitor the crowd. A police spokesperson said prior to the event that "wherever [the authors] move in public," officers would be there as well.

Rushdie received death threats in 1989 after releasing his novel The Satanic Verses and was forced into hiding for about a decade. He has said he continues to receive an annual "reminder" about the threats to this day.

Saviano, who has been under police protection for several years, has also considered leaving his home after receiving death threats over his 2006 bestseller Gomorra, which chronicles the mob's power over Naples. The book has also spawned a film that is Italy's entry for Oscar foreign film consideration and is slated to screen in Stockholm on Wednesday.
Stinging criticism

On top of worrying about one's life being in danger, both authors also said they felt hurt at being labelled opportunistic for their writing.

"I'm hurt when I'm portrayed as someone who vilifies his own country," the Italian-speaking Saviano said through a translator.

While some have accused him of being "a showoff" and criticized him for highlighting an unsavory part of his homeland for personal gain, "in a way I'm trying to honour the healthy part of my country," he said.

Rushdie also recalled similar accusations.

"I remember very well identical allegations being made against me, not by the Islamic extremists who were attacking The Satanic Verses, but by … Western civil society," said the Booker Award-winning novelist.

"That was very hard to deal with … particularly when your life is in physical danger."

Both authors also emphasized that writers and journalists around the globe continue to face death threats for their work every day, mentioning slain Russian investigative journalist Anna Politkovskaya as an example.

Πηγή: www.cbc.ca



Δεν υπάρχουν σχόλια: