Παρασκευή, Δεκεμβρίου 14, 2007

Εκτίναξη ζήτησης για μεταπτυχιακά


Ελλάδα

Εκτίναξη ζήτησης για μεταπτυχιακά


Όλο και περισσότεροι πτυχιούχοι των ελληνικών πανεπιστημίων διεκδικούν μία θέση σε μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών -master όπως είναι γνωστός ο μεταπτυχιακός τίτλος, αναφέρει σε άρθρο της η Καθημερινή (12/12/2007). Οι δυσκολίες στην αγορά εργασίας οδηγούν τους νέους να ζητούν επιπλέον εφόδια τα οποία θα τους δώσουν ένα πλεονέκτημα έναντι των υπολοίπων. Και δεν είναι μόνο οι «φρέσκοι» πτυχιούχοι που ζητούν μεγαλύτερη εξειδίκευση μέσω του μεταπτυχιακού. Πολλοί 30άρηδες με επαγγελματική εμπειρία επιλέγουν να γυρίσουν στα φοιτητικά έδρανα, με στόχο μία καλύτερη θέση και αύξηση των αποδοχών τους.

Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου Παιδείας, μέσα στην τελευταία πενταετία οι μεταπτυχιακοί φοιτητές αυξήθηκαν κατά 48,5%. Από τους 50.057 ο αριθμός εκτοξεύθηκε στους 74.301 το προηγούμενο ακαδημαϊκό έτος 2006-2007. Ταυτόχρονα, υπάρχουν 188.426 ενεργοί φοιτητές. Δηλαδή, σε δέκα προπτυχιακούς αντιστοιχούν τέσσερις μεταπτυχιακοί φοιτητές. Στην πενταετία μεταξύ των παλαιότερων ιδρυμάτων η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση μεταπτυχιακών φοιτητών καταγράφεται στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (169,5%), ενώ βέβαια εντυπωσιάζει το γεγονός ότι στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο οι μεταπτυχιακοί από 64 το 2002-2003 έφτασαν τους 636 το 2006-2007 (+893%)!

Στους 74.301 φοιτητές μεταπτυχιακών σε ελληνικά πανεπιστήμια θα πρέπει βέβαια να προστεθούν και οι περίπου 20.000 Ελληνες, που βρίσκονται σε ευρωπαϊκά και αμερικανικά ιδρύματα για μεταπτυχιακά.

Όμως, φαίνεται ότι τα προβλήματα των προπτυχιακών σπουδών μεταφέρονται σταδιακά και στις μεταπτυχιακές. Ενδεικτικά:

- Η αύξηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων ελλοχεύει και κινδύνους για την ποιότητα των σπουδών τους, καθώς τα υπερφορτωμένα από προπτυχιακούς ιδρύματα δεν έχουν τις υποδομές και για τους μεταπτυχιακούς φοιτητές.

- Αρχίζει να παρατηρείται ο ίδιος κατακερματισμός σπουδών με τα προπτυχιακά. Πολλά μεταπτυχιακά προγράμματα έχουν αντικείμενο προσαρμοσμένο στην εξειδίκευση των πανεπιστημιακών που τα διδάσκουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι υπάρχουν τμήματα που πραγματοποιούν τρία ή τέσσερα μεταπτυχιακά προγράμματα.

Πέραν όμως της ανάγκης των πτυχιούχων να ενισχύσουν τις πιθανότητές τους για μία καλή θέση στην αγορά εργασίας -μάλιστα σε αυτό έχει συμβάλει το γεγονός ότι μοριοδοτούνται όσοι υποψήφιοι για τον δημόσιο τομέα κατέχουν μεταπτυχιακό τίτλο -η αύξηση των μεταπτυχιακών συμβάλλει στη διαμόρφωση νέων δεδομένων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κατά πρώτον, οδηγεί στην εκ των πραγμάτων υποβάθμιση των πρώτων πτυχίων. Ταυτόχρονα, πανεπιστημιακοί που μίλησαν στην «Κ» θεωρούν ότι η εκρηκτική ζήτηση για μεταπτυχιακά θα συντελέσει στο πέρασμα της υιοθέτησης του συστήματος σπουδών που προβλέπει η Διακήρυξη της Μπολόνια.

Δηλαδή, μείωση των προπτυχιακών σπουδών στα τρία χρόνια, συνέχεια με διετείς μεταπτυχιακές σπουδές και κατόπιν μία τριετία για το διδακτορικό. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενισχύονται οι φωνές μεταξύ των μηχανικών (ΤΕΕ) και των πολυτεχνείων της χώρας, ώστε το δίπλωμα πενταετούς φοίτησης που λαμβάνουν σήμερα οι απόφοιτοι των πολυτεχνείων να θεωρείται master.
«Η άρνηση του υπουργείου Παιδείας να αναγνωρίσει την αντιστοιχία του διπλώματος του μηχανικού με τίτλο δεύτερου κύκλου, σε συνδυασμό με την τάση να προσφέρονται ολοένα και περισσότερα μεταπτυχιακά προγράμματα ειδίκευσης, βάζει χωρίς υπερβολή τρικλοποδιά στους αποφοίτους ελληνικών πολυτεχνικών ιδρυμάτων» παρατηρεί μιλώντας στην «Κ» ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Νικόλαος Μουσιόπουλος. Και συμπληρώνει: «Το πτυχίο που αυτοί λαμβάνουν μετά από πενταετείς σπουδές εμφανίζεται να είναι επιπέδου bachelor, δηλαδή ενός πτυχίου που τα πολυτεχνεία του εξωτερικού απονέμουν μετά σπουδές 3 ή 3,5 ετών. Χωρίς αμφιβολία αυτό αντιστοιχεί με άνευ προηγούμενου υποβάθμιση των σπουδών στα ελληνικά πολυτεχνεία».
Με δεδομένο ότι το υπουργείο Παιδείας έχει δηλώσει την πρόθεσή του να δώσει τη δυνατότητα στα ΤΕΙ να οργανώνουν αυτόνομα μεταπτυχιακά προγράμματα, αναμένονται νέες τριβές στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

e-paideia.net

ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΜΑΣ

Έχουμε λοιπόν και λέμε:
απαξίωση του πενταετούς πτυχίου, σκοτωμός ύστερα για ένα
μεταπτυχιακό και , εφόσον δεν έχουν πέσει τέζα στο καναβάτσο,
τα παίζουν όλα για όλα στη μητέρα όλων των μαχών,
δηλαδή το διδακτορικό.
Κι όταν, στο τέλος, αναζητεί η "χρυσή" νεολαία μας μια αξιοπρεπή θέση στην αγορά εργασίας, αρχίζουν οι ροπαλιές των εξακοσίων ευρώ και οι ανασφάλιστες
part time ώρες , που τ' αποφάγια στους κόπρους οιαδίστακτοι
και ξετσίπωτοι διαφεντευτές της αγοροπιάτσας μας.
Εν τω μεταξύ ζουν και βασιλεύουν οι πραγματικοί χρυσοκάνθαροι
της αρπαχτής και της αφορολόγητης κονόμας, οι υδραυλικάδες,
οι εμπειρομηχανικάδες, οι πορτοπαραθυράδες, οι πλακατζήδες,
οι γυψάδες, οι ηλεκτρολογάδες, οι..., οι...
Που δε σπούδασαν τίποτα , δεν ξόδεψαν τίποτα,
άρα δεν έφαγαν τα καλύτερα χρόνια της ζωής τους
σε αλλεπάλληλες εξετάσεις και δε γονάτισαν
τις οικογένειές τους οικονομικά.
Έτσι είναι η κατάσταση στην Ελλάδα του 2007.
Πολύ κακό για το τίποτε από τη μια μεριά της νεολαίας μας
και ελάχιστη προσπάθεια αλλά πολλά λεφτά από την άλλη της.



Δεν υπάρχουν σχόλια: